Konijn/cavia

Vaccineer 1 maal per jaar

Er zijn twee dodelijke virusziekten die regelmatig optreden bij konijnen. Daarom adviseren wij om uw konijn 1x per jaar te vaccineren tegen Myxomatose en Rabbit Hemorrhagic disease.

Vaccinatie Myxomatose

Het vaccin (Lyomyxovax) dat wij gebruiken is veilig. Het geeft echter geen 100% bescherming, maar zorgt ervoor dat de ziekte minder ernstiger optreedt. De bescherming houdt 2 tot 4 maanden aan, daarom is ons advies om in april/mei te laten vaccineren en de vaccinatie in augustus/september te laten herhalen.

Vaccinatie RHD of Rabbit Hemorrhagic disease

Het vaccin tegen RHD kan al vanaf 8 weken oud gegeven worden. Zeven dagen later heeft het konijn een goede bescherming tegen RHD. Anders dan bij Myxomatose mag het RHD vaccin wel gegeven worden aan konijnen die eventueel besmet kunnen zijn door een ander dier.

Voorkomen is beter dan genezen
– hygiëne van het hok
– geen gras plukken waar wilde konijnen kunnen lopen
– vaccinatie
– hok waarin besmette dieren hebben gezeten grondig ontsmetten, laten drogen en minstens een maand niet gebruiken

Operatie konijn

Het konijn kan best zoals andere knaagdieren blijven eten tot aan de ingreep. Ook na de ingreep is het belangrijk dat deze dieren snel terug eten. Een leeg darmstelsel is namelijk nefast voor deze dieren.

Neem ook zeker wat eten mee en een klein hokje. Zo voelt uw dier zich op zijn gemak en zal zo direct na de operatie terug gaan eten.

Myxomatose en RHD

Wat is Myxomatose?

Myxomatose wordt veroorzaakt door het Myxomavirus. Dit pokkenvirus wordt verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook kan een konijn besmet worden door contact met een besmet dier of materiaal.
Besmette konijnen krijgen zwelling van de oogleden, mond en anus. Er ontstaan ook knobbels in de huid (myxomen) op de oren, mond en de rug.
Na enkele dagen krijgt het konijn een longontsteking waarna het meestal zal overlijden.
In het wild overleven maar 5-10% van de konijnen, bij tamme konijnen die goed behandeld worden kan het percentage iets hoger liggen.

Voorkomen is beter dan genezen

– weer insecten uit het hok door een hor of gaas
– bestrijd vlooien met behulp van ontvlooiingspipetten (vraag ons naar het juiste merk, niet alle pipetten voor de hond/kat zijn geschikt voor een konijn!)
– zorg voor een goede hygiëne in het hok
– verdenkt u een konijn, zet het dan apart
– vaccineer preventief (2x per jaar)

Wat kan je doen als de ziekte bij uw konijn optreedt?

Maak zo snel mogelijk een afspraak bij ons. We zullen dan aangepaste medicatie geven om de infectie te onderdrukken. Ook een pijnstiller is erg belangrijk.
Zelf kan u ervoor zorgen dat uw konijn blijft eten, eventueel door het konijn te dwangvoederen. Een goede warme huisvestiging is tenslotte ook belangrijk.
Vaak kan het weken tot zelfs maanden duren voor het konijn volledig genezen is.
Vaccineren als uw konijn reeds de ziekte heeft gaat niet! Het konijn zal dan juist nog zieker worden.
Voorkomen is dus beter dan genezen!

Wat is RHD?

RHD wordt veroorzaakt door het Calicivirus. Dit virus wordt verspreid door direct contact tussen konijnen(mest), door insecten zoals vliegen en door besmet gras en kleding.

Besmette konijnen worden depressief, eten niet meer, krijgen koorts en tandenknarsen. Op het einde wordt vaak een bloedige, schuimige neusvloei gezien. Meestal sterft het konijn snel door bloedingen in het hele lichaam. Aan deze bloedingen dankt de ziekte haar naam “hemorrhagic”.
Soms echter vertoont het konijn geen symptomen maar valt plots dood neer.

Wat kan je doen als RHD bij uw konijn optreedt?
De ziekte verloopt zo snel dat er voor behandelen meestal geen tijd is.
Er kan wel symtomatisch worden behandeld: pijnbestrijding, vocht toediening.